Fransız sinemasının usta isimlerinden Jacques Audiard’dört yıllık aradan sonra dönüş yaptığı "De rouille et d'os" ile hayatın yıprattığı iki yaralı karakterin hikâyesine odaklanıyor. Katil balina eğitmeni olan Stephanie, evsiz ve parasız Ali ile bir gece kulübünde tanışırlar. Stephanie çalıştığı akvaryumdaki bir kaza sonucu bacaklarını kaybeder ve Ali ile aralarında ilginç bir yakınlaşma başlar. Film Craig Davidson’un kısa hikâyesinden uyarlanırken, filmin başrollerinde ise Marion Cotillard ve Matthias Schoenaerts bulunmaktadır.
Maslow-ihtiyaçlar hiyerarşisi;
Maslow’un geliştirdiği ihtiyaçlar sıralaması “5” basamaktan oluşmaktadır. En tabanda Fizyolojik ihtiyaçların yer aldığı bu piramit sırasıyla Güvenlik ihtiyaçları, Ait olma ve sevgi ihtiyaçları, Değer ihtiyaçları ve tavanda Kendini gerçekleştirme ihtiyaçları şeklinde sıralanır. Yine Maslow’a göre bir basamaktaki ihtiyaçlar giderilmeden diğer bir basamağa geçmek mümkün değildir. Stephanie yaşadığı hayattan da anlayacağımız üzere kendini gerçekleştirme edimini gerçekleştirmiş fakat yaşadığı talihsiz olay sonucunda hayat onu piramidin en altına atarak farklı bir şekilde (bacakları olmadan) bu piramidin tepesine doğru tekrar sınamıştır. Ali ise çocuğuyla birlikte ablasının yanında kalan sorumsuz ve Maslow’un piramidin de en aşağıda bulunan bir karakter. Stephanie’nin kazadan sonra Ali’yi araması da tesadüf olmasa gerek. En yakınında acıyan gözlere bakanlar dışında Ali Stephanie’ye farklı yaklaşıyor ve kolundan tuttuğu gibi hayatın tam ortasına bırakıyor. Stephanie ise Ali’nin dövüş sporları üzerine kariyerinde tırmanmasına ön ayak oluyor.
Çoklu Zekâ Kuramı;
Gardner bilişsel yeteneklerin geniş bir yelpazeden oluştuğunu ve aralarında sadece çok zayıf bir korelasyonun bulunduğunu savunmaktadır. Örneğin matematiği iyi olan bir çocuğun bu konuda zayıf olan bir çocuktan daha zeki olduğunu söylemez. Gardner bir davranışın bir zekâ olabileceğine dair birçok ölçüt dile getirirken dokuz yeteneğin bu ölçütleri karşıladığını savunur. Uzamsal,sözel, Mantıksal-matematiksel,Kinestetik, Müziksel, İçsel, Sosyal, Doğasal, Varoluşsal zeka çeşitlerini sıralayan Gardner bir alanın diğer alandan daha zeki olduğunu da asla iddia etmez. Stephanie ve Ali zekâ türleri oldukça farklı karakterler. Ali’yi ele alırsak yarınını çok fazla düşünmeyen, sorumsuz bir karakter. Katil balina terbiyecisi Stephanie ise malum kazaya kadar oldukça iyi bir kariyeri ve yaşantısı olan bir karakter. Kazayla birlikte hayatında oldukça sıkıntılı bir döneme giren ve bununla nasıl baş edebileceği konusunda pek bir fikri olmayan Stephanie Ali’nin vurdumduymaz ve rahat tavırlarıyla (farklı bir zekâ türünün yardımıyla) bu zor durumun üstesinden geliyor. Ali ise sorumsuz ve vurdumduymaz tavırlarını yine farklı bir zekâ türünün yardımıyla Stephanie ile aşıyor. İkili arasındaki bu simbiyoz yakınlaşma ise Maslow’un piramidinde hızla en üste yükselmelerine neden oluyor.
Birlikte yaşamak;
İnsan düşünen bir hayvan olmasının yanında birlikte yaşamaya mahkûm bir hayvandır da. Besin zincirinde zekâsıyla farklı bir noktada olan insan bu zekânın getirdiği sorumlulukları da gerçekleştirmek zorundadır. Diğer canlı türlerinin yaşam alanlarına saygı duyması gerektiği gibi kendi içerisinde de farklı algı düzeylerinin yarattığı eksikliklerini/fazlalıklarını kendi türüyle bir arada yaşayarak dengeleyebilir. Zaten toplumsal denen olgunun ve insanın insanla yaşama mecburiyetinin de yegâne sebebi bu olsa gerek.
Yorumlar