Ana içeriğe atla

Elena


Rusya sinemasında genç kuşağın en parlak yıldızı kuşkusuz "Andrey Zvyagintsev". Yönetmen üçüncü filmi Elena ile aile ve mülkiyet ilişkileri üzerine kurduğu bir noir örneği ortaya koymuş. Elena günlük işlerini itinayla yapan itaatkar bir ev 
kadınıdır. Aslında "Elana" 'ya bir ev kadını sıfatı eklemekte yanlış olacaktır keza zengin kocasının yanında bir eşten ziyade hizmetçi olarak görev almakta ve sınıfsal statüsü de sürekli olarak yüzüne vurgulanmaktadır.. Kocasından oğlunun ihtiyacı olan parayı alamamasıyla birlikte film bir "noir" 'den beklenecek şekilde Elena'nın bir hamle yapma ihtiyacına dönüşür. Zengin kocanın kalp krizi geçirmesi ve üvey oğlunun ihtiyacı olan parayı vermeyi reddederek tüm mirasını sorumsuz kızına bırakıp Elena'ya da ufak bir maaş bağlayacak olan vekaletnamenin bahsinin geçmesiyle Elena'da kocasının davranışına uygun olarak kan bağı olan ailesinden yana seçimini yapıyor. Vekaletname yazılmadan mirasa ortak olabileceği hamleyi uyguluyor. Bu haliyle film tabiki başarılı bir Noir örneği fakat alttan alta işleyen alegorik bir hikayenin olduğunu da unutmamak gerekir. Miras gibi bir kavramın "devrim" tarihinden nasibini almış ve daha sonra kapitalizm'e geçiş yapmış bir ülke sinemasından çıkmış olması bu okumaları da zorunlu kılıyor. Kapitalizm'e geçiş yapmış Rusya'nın izleri filmin hem görüntü hem de ses kuşağında fazlasıyla görülüp, duyuluyor. Sosis yarışmaları, tren içerisinde satılan bulmacalar, torunun girdiği çete savaşları gibi görsel ve işitsel malzemeleri de yönetmen filmde bol tutmuş. Zaten alttan alta kapitalist Rusya'ya dair bu hikaye işlerken üstte de her ne kadar Noir desekte kapitalizmin yarattığı derin sınıfsal farklılıkların beraberinde getirdiği her iki taraf içinde ahlaki erezyonu anlatan Elena-Zengin Kocası hikayesi işliyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

East Hastings

Şehrin üzerine kara bir bulut çökmüştü. Herkesin, bencilce yetişmesi gereken bir yerler vardı. Ve yüzlerinde de aynı soğuk, silik ifade… Yeni bir günün başlangıcının sevinci ve umutları, geçen günün batımıyla birlikte yok olmuştu sanki. Otobüs durakları umutsuzca bekleyişlerin yeri olurken, otobüsler bu umutsuz bekleyişlerin, umutsuz cevapları olmuştu. Reklâm panolarında anlamsızca sırıtan insan siluetleri insanları daha da mutsuz ediyordu. Megafonlardan yükselen sesler, önceden programlanmış bir günün özetini geçiyordu. İmkânların ortasında bir imkânsızlık yaşanıyordu. Burada güneş yalnızca batıyordu…

Blade Runner - 2049

Blade Runner 2049 orjinal filmin cyberpunk atmosferini post apokaliptik bir setle geliştirerek insanoğlunun yine tanrı, kimlik ve hafıza gibi sorularının peşinden koşturmuş. Denis Villeneuve temalarıyla ten uyumu yakalayan Blade Runner 2049 aynı zamanda monoton bulduğum Villeneuve'ün sinema diline ise dinamizm kazandırmış.

Ghost in the Shell

Son yıllarda sinema salonlarında siber punk hayranlarını heyecanlandıran bir hayalet dolanıyor. Blade Runner ve Ghost in The Shell gibi filmlerin yeniden çekiliyor olması büyük büyük bir heyecan dalgası yaratırken bir taraftanda sevenleri tarafından endişeli bir bekleyiş başlatmıştı. Konu bir bilim kurgu başyapıtı olunca bu endişelerin haklılık payını görmezden gelmek saçma olur. Keza Mamoru Oshii 1995 tarihli orjinal ismiyle Kôkaku Kidôtai ile ortaya bir başyapıt koymasını n yanı sıra peşi sıra sinema tarihini derinden sarsacak; The Matrix, Dark City gibi başyapıtlarında doğuşuna vesile olmuştu. Böylesi neredeyse kusursuz bir üründen yine kusursuz bir şey ortaya çıkarmak oldukça ağır bir yük. Bu ağır yükün altına ise Rupert Sanders girmiş. (Denis Villeneuve'un de Blade Runner için işi çok zor.) Orjinal animenin en önemli özelliği siber dünya, kimlik, ve cyborg'ların varoluşlarını anlamlandırma çabası üzerine oldukça yoğun ve takip edilmesi güç diyaloglardan oluşmas